کد مطلب:280163 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:250

اصالت مهدویت از جهت ابتناء آن بر آیات قرآن کریم
در قرآن مجید آیات متعددی است كه دلالت دارند بر پیروزی و فلاح حزب الله و غلبه سپاه خدا.

مانند این آیات

فان حزب الله هم الغالبون

الا ان حزب الله هم المفلحون

و ان جندنا لهم الغالبون

چنانكه آیاتی نیز دلالت دارند بر اینكه خدا پیامبران و مومنان را یاری می نماید مثل این آیات

ولقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلین انهم لهم المنصورون

انا لننصر رسلنا و الذین آمنوا فی الحیاة الدنیا و یوم یقوم الاشهاد.

بدیهی است این یاری و پیروزی شامل موارد جزئی هم می شود مثل مواقف و مشاهد بسیاری كه خدا پیغمبر اعظم اسلام صلی الله علیه و آله را نصرت عطا فرمود چنانكه شامل پیروزی به حجت و برهان و دلیل و بیان نیز می گردد. اما معلوم است



[ صفحه 52]



كه مناسب كمال امتنان، و لطف خدا پیروزی و نصرت مطلق است كه در زمینه وجود شرایطش انجام خواهد شد پیروزیهای جزئی و محدود نیز در زمینه وجود شرایط حاصل می شود و بالاخره فرد اكمل و مصداق اتم پیروزی و نصرت پیروزی و نصرت مطلق بر همه كفار و جنود ابلیسی است كه نه حد زمانی آن را به پایانی محدود سازد، و نه حد زمینی و جغرافیائی آن را مختص به یك منطقه نماید.

باید بر طبق این آیات در رو در روئی و مقابله اهل حق با اهل باطل غلبه نهائی با اهل حق باشد، و به طور كامل مشمول نصرت الهی شوند.

آیاتی نیز دلالت دارند بر اینكه حق پایدار و باقی است و باطل از میان رفتنی است مانند آیه 17 سوره رعد كه در آن باطل را به كفی كه روی آب و چیزهای دیگر ظاهر می شود و حق را به آب و بارانهای سودمند تشبیه كرده است و در سوره ی انفال می فرماید (و یرید الله ان یحق الحق بكلماته و یقطع دابر الكافرین) خدا اراده كرده است كه حق را با كلمات خود حق نماید (آن را اظهار واعلام و اثبات نماید) و دنباله ی كافران را قطع فرماید.

آیاتی نیز دلالت دارند بر اینكه اراده الهی به این تعلق گرفته و سنتش بر این قرار یافته است كه مستضعفان پیشوایان و وارثان زمین شوند، و مستكبران و طاغوتیان نابود گردند.



[ صفحه 53]



مثل این دو آیه

و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین و نمكن لهم فی الارض و نری فرعون و هامان و جنودهما منهم ما كانو یحذرون

كه بدیهی است این اراده خدا عام است و اختصاص به قوم بنی اسرائیل كه مستضعف شدند و فرعون و هامان كه آنان را استضعاف كرده بودند ندارد.

مستضعاف مشمول این عنایت الهی هستند، و این سنت خدا است لذا از حضرت امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه روایت شده است كه فرمود لتعطفن الدنیا علینا بعد شماسها عطف الضروس علی ولدها و تلاعقیب ذلك و نرید ان نمن علی الذین...

یعنی دنیا بعد از خودداری و تمكین نداشتنش از ما منقاد و مطیع و رام ما خواهد شد مانند ناقه سركش كه نسبت به بچه خود پذیرائی و عطوفت دارد سپس این آیه را تلاوت فرمود (و نرید...) كه بدیهی است این فرمایش اشاره به ظهور حضرت مهدی علیه السلام است)

بعضی آیات نیز دلالت دارند بر اینكه خلافت ارض به مومنین و كسانی كه اعمال صالح دارند خواهد رسید و دینشان كه خدا برای آنها پسندیده است در زمین استقرار خواهد یافت و بیم و ترسشان به امن و استراحت خاطر تبدیل خواهد شد



[ صفحه 54]



مثل این آیه

وعدالله الذین آمنوا منكم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض كما استخلف الذین من قبلهم و لیمكنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لایشركون بی شیئا.

و آیاتی متضمن این بشارت هستند كه اسلام بر سائر ادیان غالب می شود و نور خدا كه همان دعوت اسلام و نظام اسلام است چنانكه از جهت مایه و دستور و اصول و فروع و احكام و نظامات به حكم (الیوم اكملت لكم دینكم) كامل است از جهت اجراء و عمل، و گسترش یافتن در تمام جهان نیز كامل خواهد گشت و خدا آن را اتمام خواهد فرمود

مانند این آیات:

در سوره توبه یریدون ان یطفؤا نور الله بافواههم، و یابی الله الا ان یتم نوره و لوكره الكافرون هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین كله و لوكره المشركون

و در سوره فتح هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین كله،و كفی بالله شهیدا

و در سوره صف یریدون لیطفؤا نور الله بافواههم و الله متم نوره و لوكره الكافرون، هوالذی ارسل رسوله...

این آیات و آیات متعدد دیگر علاوه برآنكه بر استقرار



[ صفحه 55]



دین خدا در سراسر زمین و آینده درخشان عالم دلالت دارند بر حسب معتبرترین مدارك و تفاسیر و احادیث به تحول بی سابقه و بی نظیر و انقلابی كه به رهبری و قیام حضرت مهدی اهل بیت و امام منتظر و موعود انجام خواهد گرفت تفسیر شده است كه تعداد زیادی از این احادیث در كتابهای اهل سنت روایت شده مثل كتاب (شواهد التنزیل) حاكم حسكانی كه در آن دویست و ده آیه از آیاتی را كه در شان اهل بیت نازل شده جمع آوری شده و متجاوز از هزار و صد و شصت روایت در رابطه با این موضوع روایت نموده است [1]

و از جمله محدثین نامدار و علماء بزرگ سیدهاشم بحرانی در جمع آوری آیاتی كه مربوط به حضرت مهدی سلام الله علیه است كتابی تالیف كرده است به نام (المحجة فیما نزل فی القائم الحجة) وی در این كتاب متجاوز از یكصد آیه را با احادیثی كه در تفسیر هر یك وارد شده است ذكر فرموده است.

علیهذا اصالت قرآنی عقیده به مهدویت نیز با توجه به این آیات و دقت در مضامین آنها و كتابهای تفسیر واحادیثی كه در تفسیر این آیات وارد شده است ثابت و غیر قابل انكار است.



[ صفحه 57]




[1] اين كتاب اخيرا به همت و تحقيق و تعليق يكي از علماء اعلام در بيروت به طبع رسيد.